Η Διεύθυνση Επιμόρφωσης & Πιστοποίησης (ΔΕΠ) του ΙΤΥΕ δημιουργήθηκε το 2001 ως τομέας επιμόρφωσης και κατάρτισης, με αντικείμενο την οργάνωση και διεξαγωγή ολοκληρωμένων επιμορφωτικών προγραμμάτων μεγάλης κλίμακας στις Τεχνολογίες Πληροφορικής κι Επικοινωνίας για εκπαιδευτικούς, στελέχη και άλλες ομάδες του δημοσίου τομέα, την ανάπτυξη και προώθηση καινοτόμων μεθόδων και τεχνολογιών κατάρτισης και πιστοποίησης, καθώς και την ανάπτυξη και ολοκληρωμένη εφαρμογή πληροφοριακών συστημάτων για την διαχείριση, παρακολούθηση και στήριξη των επιμορφώσεων σε πανελλήνια κλίμακα.
Η ΔΕΚ ανέπτυξε, διατηρεί και εξελίσσει διαρκώς τεχνογνωσία αιχμής, κρίσιμους ανθρώπινους και υλικούς πόρους για τους σκοπούς αυτούς ενώ και συνεργάζεται σε σταθερή βάση και μεταφέρει αμφίδρομα τεχνογνωσία με θεσμικά αρμόδιους φορείς και ακαδημαϊκά ιδρύματα. Η δράση της ΔΕΚ με έμφαση στην αποτελεσματική διοργάνωση προχωρημένων προγραμμάτων επιμόρφωσης για την αξιοποίηση των ΤΠΕ είναι ιδιαίτερα γνωστή σε πανελλήνια κλίμακα και έχει τύχει ιδιαίτερης αποδοχής στη βάση του εκπαιδευτικού συστήματος.
Η ΔΕΚ στεγάζεται στο κτίριο «Δ. Μαρίτσας» του ΙΤΥΕ, στην Πανεπιστημιούπολη Πατρών και στην Αθήνα, στις εγκαταστάσεις του ΙΤΥΕ στους Αμπελόκηπους. Στελεχώνεται με 30 περίπου άτομα, έμπειρα διοικητικά & τεχνικά στελέχη, ερευνητές, μηχανικούς λογισμικού και άλλους τεχνικούς Η/Υ, επιστήμονες, μεταξύ των οποίων και εκπαιδευτικούς εξειδικευμένους στη διδακτική αξιοποίηση των ΤΠΕ, και προσωπικό υποστήριξης. Συνεργάζεται, σε σταθερή βάση με επιστημονικούς συνεργάτες από διάφορα πανεπιστήμια, ειδικούς σε θέματα σχεδιασμού κι αξιολόγησης προγραμμάτων επιμόρφωσης.
Διευθυντής της δομής είναι ο Καθηγητής του τμήματος Μαθηματικών του Πανεπιστημίου Πατρών κ. Χαράλαμπος Ζαγούρας.
Η δεκαετής δραστηριότητα της Διεύθυνσης Επιμόρφωσης & Πιστοποίησης περιλαμβάνει:
Η Διεύθυνση Επιμόρφωσης & Πιστοποίησης σχεδιάζει, αναπτύσσει και λειτουργεί ολοκληρωμένες υπηρεσίες δια βίου μάθησης και διαρκούς επιμόρφωσης για την αξιοποίηση των ΤΠΕ καθώς και υπηρεσίες πιστοποίησης γνώσεων, μέσα από δράσεις αρμοδιότητας του ΥπΔΒΜΘ για την επιμόρφωση εκπαιδευτικών πρωτοβάθμιας & δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης στις βασικές ψηφιακές δεξιότητες και στην αξιοποίηση των ΤΠΕ στην καθημερινή διδακτική πρακτική. Οι υπηρεσίες αυτές εφαρμόζονται κατά τεκμήριο σε ευρεία εθνική κλίμακα μέσα από δομές που αναπτύσσει, παρακολουθεί, μεταφέρει αμφίδρομα τεχνογνωσία, και υποστηρίζει ολοκληρωμένα τόσο επιστημονικά όσο και τεχνολογικά, η ίδια ΔΕΚ. Η ΔΕΚ σχεδίασε, διοργάνωσε, διεξήγαγε και συνεχίζει να υλοποιεί με αποδοτικό τρόπο έργα επιμόρφωσης ΤΠΕ μεγάλης κλίμακας, σε συνεργασία με τις κεντρικές και άλλες υπηρεσίες και εποπτευόμενους φορείς του Υπουργείου Παιδείας για την αξιοποίηση των ΤΠΕ στην Εκπαίδευση, και συγκεκριμένα για:
Σε ευρωπαϊκό επίπεδο, η ΔΕΚ έχει σημαντική δραστηριότητα στην προσέλκυση και υλοποίηση ευρωπαϊκών ερευνητικών κι εφαρμοσμένων ανταγωνιστικών έργων σε εστιασμένες επιστημονικές περιοχές που σχετίζονται στενά με την δράση της ώστε να διατηρείται και αναπτύσσεται η απαραίτητη τεχνογνωσία για την εφαρμογή σε έργα επιμόρφωσης κι αξιοποίησης των ΤΠΕ ιδίως στην εκπαίδευση και σε εθνική κλίμακα. Χαρακτηριστικές θεματικές περιοχές στις οποίες η ΔΕΚ έχει σημαντική δραστηριότητα και διεθνείς συνεργασίες αφορούν γενικότερα στο χώρο του technology-enhanced learning, και ειδικότερα σε καινοτόμα συστήματα υποστήριξης συνεργασίας και επιχειρηματολογικής συνεργασίας, σε κοινότητες πρακτικής, σε ΤΠΕ στην εκπαίδευση, σε qualification systems, κ.ά. Τα αντίστοιχα χρηματοδοτικά πλαίσια των ευρωπαϊκών έργων της ΔΕΚ είναι τα FP7-ICT, eContent, Socrates, Comenius, Grundtvig, Leonardo Da Vinci, Languages, και LLP-ICT.
Η Διεύθυνση Επιμόρφωσης και Πιστοποίησης διαθέτει ισχυρή τεχνογνωσία σχεδιασμού και ανάπτυξης λογισμικού και έχει αναπτύξει πρωτότυπα εξειδικευμένα εργαλεία στο αντικείμενο των εργασιών της καθώς και καινοτόμα ερευνητικά πρωτότυπα. Συνοπτικά αναφέρουμε το σύστημα πιστοποίησης βασικών γνώσεων και δεξιοτήτων πληροφορικής «CoNCert», το ολοκληρωμένο πληροφοριακό σύστημα επιμόρφωσης, το υπό ανάπτυξη σύστημα ηλεκτρονικών εξετάσεων πιστοποίησης γλωσσικών δεξιοτήτων καθώς και το εργαλείο copeit για συνεργασία και υποστήριξη στη λήψη αποφάσεων με επιχειρήματα.
Η ΔΕΚ μεταξύ πολλών άλλων portals ή sites που διατηρεί για τους σκοπούς των έργων που εκτελεί, ανέπτυξε και συντηρεί το ιδιαίτερα δημοφιλές στην επιμορφωτική κοινότητα αποθετήριο εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων ΤΠΕ http://ifigeneia.cti.gr/repository/ που φιλοξενεί επώνυμα εκπαιδευτικές δραστηριότητες των ελλήνων επιμορφούμενων εκπαιδευτικών και επιμορφωτών τους που αξιοποιούν τις ΤΠΕ στη σχολική πράξη. Το αποθετήριο δραστηριοτήτων συνιστά από τη φύση του εργαλείο συλλογικής γνώσης και συμβάλει ιδιαίτερα στη διάχυση, διάδοση και επαναχρησιμοποίηση για διδακτικούς σκοπούς των καθημερινά παραγόμενων αποτελεσμάτων της αξιοποίησης των ΤΠΕ στη διδασκαλία σε όλους τους επιμορφούμενους εκπαιδευτικούς.
Τέλος, η ΔΕΚ εξελλήνισε σειρά προϊόντων εκπαιδευτικού λογισμικού ανοιχτού κώδικα. Επίσης διατηρεί, κι εξελίσσει ποικιλία συστημάτων ανοιχτής κι εκ αποστάσεως εκπαίδευσης.
Το έργο αφορά στην επιμόρφωση εκπαιδευτικών της δευτεροβάθμιας και πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης στην αξιοποίηση των ΤΠΕ, στην καθημερινή διδακτική πράξη καθώς και στην απόκτηση δεξιοτήτων, κατά κλάδο εκπαιδευτικών, για την παιδαγωγική αξιοποίηση εκπαιδευτικού και άλλου λογισμικού. Η πράξη είναι σε εξέλιξη και έχει ήδη καλύψει δύο περιόδους επιμόρφωσης με επιμορφωτικά προγράμματα που διενεργήθηκαν σε όλη τη χώρα για 7,000 εκπαιδευτικούς σε εκατοντάδες Κέντρα Στήριξης Επιμόρφωσης που λειτουργούν στο πλαίσιο του έργου. Σε εξέλιξη είναι επίσης η εκπαίδευση άλλων 400 επιμορφωτών σε Πανεπιστημιακά Κέντρα εκπαίδευσης σε όλη τη χώρα, καθώς και ο σχεδιασμός μοντέλου μεικτής εξ αποστάσεως επιμόρφωσης σε ΤΠΕ. Στο πλαίσιο του έργου καλύπτεται και η πιστοποίηση των εκπαιδευτικών που συμμετείχαν στα προγράμματα επιμόρφωσης.
Το έργο αναπτύσσει τις ακόλουθες υπηρεσίες
Το έργο είναι συμπληρωματικό και σε συνέργια με άλλο έργο που εκτελείται από το ΕΚΠΑ κια ΑΠΘ( Πράξη 1 της ίδιας πρόκλησης 79).
Το έργο κάλυψε την επιμόρφωση εκπαιδευτικών από τους πολυπληθέστερους κλάδους ειδικότητας (ΠΕ60, ΠΕ70, ΠΕ02, ΠΕ03, ΠΕ04) στις βασικές αρχές παιδαγωγικής αξιοποίησης των ΤΠΕ, καθώς και στην απόκτηση δεξιοτήτων, κατά κλάδο εκπαιδευτικών, για την παιδαγωγική αξιοποίηση εκπαιδευτικού λογισμικού και εργαλείων γενικής χρήσης. Στο πλαίσιο του έργου εκπαιδεύτηκαν 400 επιμορφωτές ΤΠΕ και περί τους 15.000 εκπαιδευτικούς.
Τα έργα αφορούσαν στην επιμόρφωση και πιστοποίηση 85.000 και 35.000 εκπαιδευτικών όλων των ειδικοτήτων σε βασικές δεξιότητες σε όλη την επικράτεια (58 Διευθύνσεις Εκπαίδευσης) και δημιούργησαν εξ υπαρχής αξιόπιστες και ευέλικτες βάσεις για την αποδοτική οργάνωση, εκτέλεση και παρακολούθηση έργων επιμόρφωσης μεγάλης κλίμακας. Οργάνωσαν τόσο τις διαδικασίες σε θεσμικό επίπεδο, δημιούργησαν τα αναγκαία πληροφοριακά συστήματα, δημιούργησαν τις δομές εκτέλεσης του έργου, χαρακτηριστικά αναφέρουμε τα Κέντρα στήριξης επιμόρφωσης, τα μητρώα επιμορφωτών, τα πανεπιστημιακά κέντρα εκπαίδευσης, κά.
Στο πλαίσιο του έργου αναπτύχθηκε Ολοκληρωμένο Πληροφοριακό Σύστημα Διαχείρισης και ανάπτυξη συνοδευτικών εφαρμογών, εκπονήθηκε ολοκληρωμένος οδηγός - διαδικασιών και συστήματος υποστήριξης κι ενημέρωσης χρηστών, και έγινε και παροχή υπηρεσιών εκπαίδευσης, υποστήριξης και συντήρησης. Η ΔΕΚ εξακολουθεί να προσφέρει υπηρεσίες αναβάθμισης, υποστήριξης και λειτουργίας στο πλαίσιο του ΕΣΠΑ.
Mε στόχο την αναβάθμιση της εκπαιδευτικής διαδικασίας στα μαθήματα πληροφορικής, το έργο σχεδίασε και υλοποίησε, πανελλαδικά, προγράμματα εκπαίδευσης 120 Επιμορφωτών Διδακτικής Πληροφορικής και επιμόρφωσης 3200 Εκπαιδευτικών Πληροφορικής για την επικαιροποίηση των γνώσεών τους σε τεχνολογίες αιχμής και την εμβάθυνση σε θέματα διδακτικής της πληροφορικής και παιδαγωγικής αξιοποίησης των ΤΠΕ. Το έργο υλοποίησε ένωση 8 ακαδημαϊκών φορέων με συντονιστή το ΙΤΥΕ.
Το Dicode στοχεύει στη διευκόλυνση και ενίσχυση της συνεργασίας και των διαδικασιών λήψης αποφάσεων σε περίπλοκα περιβάλλοντα που χαρακτηρίζονται από υπερσυσσώρευση δεδομένων. Για το σκοπό αυτό, το έργο αξιοποιεί και επεκτείνει τις πλέον σύγχρονες τεχνικές και τεχνολογίες για τη στοχευμένη αναζήτηση, ανάλυση και συγκεντρωτική θεώρηση δεδομένων τεραστίου όγκου από διάφορες πηγές. Η λύση που προβλέπει το Dicode, βασισμένη στη συνέργεια των δυνατοτήτων συλλογιστικής του ανθρώπου και του υπολογιστή, θα ενορχηστρώνει ένα σύνολο από διαλειτουργικές υπηρεσίες. Η επικύρωση των αποτελεσμάτων θα γίνει μέσω τριών περιπτώσεων χρήσης. Οι υπηρεσίες που θα αναπτυχθούν θα διατίθενται με άδειες χρήσης ανοικτού λογισμικού.
Σκοπός του έργου είναι να προτείνει ένα μεθοδολογικό πλαίσιο καθορισμού μαθησιακών αποτελεσμάτων, για την υποστήριξη της διαφάνειας και της συγκρισιμότητας των προσόντων μεταξύ των διαφόρων συστημάτων. Επιπλέον, για μια ομοιόμορφη εφαρμογή του ECVET στην Ευρώπη, το SLOT εστιάζει στον προσδιορισμό μαθησιακών αποτελεσμάτων για την ΕΕΚ και τη συσχέτισή τους με δεξιότητες και προσόντα σύμφωνα με τα προβλεπόμενα του EQF. Κεντρική δράση αποτελεί η μεταφορά τεχνογνωσίας και καλών πρακτικών από το Spanish National Institute of Qualifications.
Το έργο απευθύνεται σε παιδιά κι ενηλίκους, επαγγελματίες και μη, που ενδιαφέρονται είτε να επιμορφωθούν σε τομείς σχετικούς με τις επαγγελματικές τους υποχρεώσεις κι ανάγκες είτε απλώς να εξοικειωθούν με την αξιοποίηση των ΤΠΕ για την κάλυψη των καθημερινών τους αναγκών. Για την επίτευξη των στόχων αυτών έχουν σχεδιαστεί μαθήματα βασισμένα στις πραγματικές ανάγκες απομακρυσμένων περιοχών, όπως οι ίδιοι οι κάτοικοι τις έχουν εκφράσει, στις Κυκλάδες (Ελλάδα), στην Fornetka (Πολωνία), στην Kula (Βουλγαρία), και στο Παλαιχώρι (Κύπρος), αξιοποιώντας τα πλέον εξελιγμένα εργαλεία για Σύγχρονη και Ασύγχρονη εξ αποστάσεως εκπαίδευση, τα οποία βασίζονται σε τεχνολογίες Web 2.0.
Επιμόρφωση εκπαιδευτικών για την απόκτηση δεξιοτήτων στις ΤΠΕ που θα τους επιτρέψουν να βελτιώσουν την εκπαιδευτική διαδικασία για μαθητές με προβλήματα ακοής. Αναπτύχθηκαν: πρόγραμμα σπουδών, υλικό μελέτης για χρήση σε εξ αποστάσεως εκπαίδευση και βοηθητικό βιβλίο για τη χρήση των ΤΠΕ στα βασικά μαθήματα. Το έργο εκτελέσθηκε σε συνεργασία με σχολεία, κέντρα για παιδιά με προβλήματα ακοής και φορείς αρχικής εκπαίδευσης και επιμόρφωσης εκπαιδευτικών.
Ανάπτυξη μιας διδακτικής προσέγγισης βασισμένης στη μέθοδο InterComprehention και ενός υποστηρικτικού διαδικτυακού περιβάλλοντος, για την εκμάθηση Γερμανικών, Πορτογαλικών, Βουλγαρικών και Ελληνικών. Παρήχθησαν διαδραστικές online δραστηριότητες, απευθυνόμενες σε ενήλικους, που οδηγούν τον εκπαιδευόμενο από το επίπεδο αρχαρίου στο επίπεδο Α2 και μπορούν να εφαρμοσθούν τόσο σε δομημένο/θεσμικό περιβάλλον (σχολείο, πανεπιστήμιο, ΚΕΚ) όσο και για αυτόνομη μάθηση.
Ανταλλαγή τεχνογνωσίας και μεθόδων για τη διδασκαλία ξένων γλωσσών σε ενήλικες. Μεταξύ άλλων μελετήθηκαν: Method of Activation of Individual and Group Potential, Tandem – Learning, Multiform Method, European Language Portfolio, the Web-based environment «Xenios».
Ανάπτυξη μιας μεθοδολογίας μικτής μάθησης ενηλίκων επικεντρωμένης σε ευαίσθητες κοινωνικές ομάδες και πιλοτική της εφαρμογή κι αξιολόγηση σε οκτώ χώρες. Προϊόντα του έργου είναι μια σειρά 50 εκπαιδευτικών μαθημάτων που διατίθενται μέσω της πλατφόρμας Moodle και ένα βιβλίο-οδηγός για σχεδιασμό και παροχή μαθημάτων μικτής μάθησης. Το πιλοτικό στην Ελλάδα έγινε σε συνεργασία με το Σχολείο Δεύτερης Ευκαιρίας και το 10ο TEE Πάτρας, με χρήση μαθησιακών αντικειμένων που αναπτύχθηκαν σύμφωνα με το διεθνές πρότυπο SCORM.
Επιμορφωτικές δράσεις που απευθύνονται σε εκπαιδευτικούς της πρωτοβάθμιας, δευτεροβάθμιας αλλά και των δομών διά βίου εκπαίδευσης των χωρών που συμμετέχουν στο LLP (εκτός της Ελλάδας). Οι επιμορφωτικές δράσεις έχουν διάρκεια 30 ώρες και στόχο την ενίσχυση και θωράκιση των γνώσεων και δεξιοτήτων των εκπαιδευτικών για την ορθή αξιοποίηση και ένταξη στη διδακτική πράξη των νέων τεχνολογιών και μεθόδων διδασκαλίας: e-tutoring, open educational resources, εργαλεία Web 2.0. Η συμμετοχή των εκπαιδευτικών στην επιμόρφωση επιδοτείται από το LLP. Έχουν ήδη πραγματοποιηθεί 3 επιμορφωτικές δράσεις στις οποίες συμμετείχαν 23 εκπαιδευτικοί από 11 χώρες.